måndag 27 juni 2011

Den nya affärslogiken i förlagsbranschen

















Dagens Nyheter började i midsommarhelgen att publicera Håkan Nessers senaste roman, Himmel över London, som kommer ut i handeln
först den 12 augusti 2011. Hela boken. Uppdelad i en antal avsnitt, ett om dagen.

Sundsvalls Tidning började i midsommarhelgen att publicera Jens Lapidus senaste roman Livet Deluxe. Ett avsnitt om dagen även här. En bok som kom ut i handeln den 17 juni 2011.

Som bokhandlare börjar man ju fråga sig hur affärslogiken ser ut i det stora bokförlaget. Räknar man på att spara in på tryckkostnaden, distributionskostnaderna till Statoil, ICA, Coop, Adlibris, Bokus och till bokhandeln? Kanske räknar man på att inte behöva lägga ut några marknadsföringspengar? Man räknar kanske på att slippa kostnaderna för att lägga ut boken på rea nu till februari? Eller var det kanske bara skräp till litteratur så att dom räknar med att boken inte kommer att gå att sälja genom dom vanliga kanalerna? Inte ens till lågpris genom matbutiken tillsammans med ett par liter mjölk?

Men! Jag glädjer mig för läsarens skull. Det kanske till och med stimulerar någon till läsning som inte annars skulle öppna en bok. Då är det för den goda sakens skull.

Börjar känna att mina kunskaper i företagsekonomi inte räcker till för att förstå den sortens affärslogik som det stora bokförlaget har tagit till sig. Måste kolla i högskolekurserna om det till hösten kanske finns en kurs som jag missat.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar