söndag 18 december 2011

Cyberkompisar

En morgon kommer en kund in i bokhandeln och närmar sig mig med bestämda steg. Hon har sett ett program i teve där man rekommenderat sina tittare en rad böcker. Hon hade inte någon riktig koll på vilket program det var.

Men säger hon, "jag är ganska säker på att den är ganska ny och så var den röd på framsidan och jag tyckte den lät precis som den var skriven bara för mig".

"Ja, det begränsar ju mängden av böcker att fundera på", sa jag, och försökte låta bli att att låta sarkastisk.

"Kan du komma ihåg något annat om boken", frågade jag. "Du kanske kan försöka komma ihåg vilket teveprogram du såg inslaget om boken?"

"Nej, men jag tror att det var en svensk författare. Den handlade om relationer. Det var det jag fastnade för." säger kunden.

"Det här ska vi lösa", sa jag och log mitt bokhandlarleende. "Får jag ditt telefonnummer så ringer jag upp om en stund när jag kollat upp det här". Det tyckte hon lät bra och trippade iväg.

Jag hade givetvis ingen aning om vilken bok det kunde vara. Men då finns kompisar om hörnet. Jag drog iväg en tweet ut i cyberrymden på Twitter. Vips så rasslade förslag in. Bingo!

"Jag tror att jag hittat boken", sa jag, och läste den första i listan. "Den heter nog Tillsammansheten av Jan Nordström och den är utgiven i höst är är röd på framsidan".

"Ja, så hette den! Men ni är ju helt fantastiska", sa damen. "Så glad jag blir. Jag kommer in på momangen och hämtar den".

Vad skulle man göra utan sina kompisar i cyberrymden?

Lennart Bergström
Bokhandlarn med kompisar