onsdag 25 januari 2012

De stora kedjornas tid är förbi?

Foto: Kenneth Fahlberg SN24
I en artikel i DN 2012-01-21, skriver Charlotta Lindell, under rubriken "Londons oberoende boklådor vinnare i skakig bransch": I Storbritannien går det bra för de mindre boklådorna som erbjuder personlig service och skarpare utbud.

Hon besökte bl a Lutyens & Rubinstein Bookshop i det pittoreska området Notting Hill, (vem kommer inte ihåg filmen Notting Hill med Julia Roberts och Hugh Grant?).

Även jag har varit hos Lutyens & Rubinstein på studiebesök, men även på många andra boklådor både små och stora. Man blir djupt imponerad av t ex Waterstones flaggskepp vid Picadilly Circus. Bästa affärsläge med ett utbud som är enormt. Blankpolerade golv, vansinnigt tjusig inredning, välsorterade och med mängder av personal. Hur många våningar som helst.

Men man blir också imponerad av Lutyens & Rubinstein och många andra mindre boklådor, lite mer slitna och kanske inte den trendigaste inredningen.

I Storbritannien går dom stora kedjorna uselt. Waterstones är på konkursens rand, Borders och Dillons har gått i konkurs.

Så finns det många mindre bokhandlare, som Lutyens & Rubinstein Bookshop, John Sandoe Books, Daunt Books, Books for Cooks och många andra, som är lönsamma. Dessa butiker kan man jämföra med de boklådor vi hade i Sverige på 60-70 talen. Slitna trägolv som skulle behöva en slipning och lite olja, hyllor som man draperat med solblekt plyschtyg, skyltfönster som skulle få en inredningsdesigner att få hjärtstillestång. Boksortimentet inklämt som på biblioteket och inte en häftapparat eller mjukdjur inom synhåll. Soffor som hämtade från en film från 1800-talet.

Många av dessa boklådor är nischade. Books för Cooks har t ex bara kokböcker. Books for Cooks har stängt för allmänheten på måndagar, men öppet för Londons kockar. T ex Jamie Oliver är en trogen besökare med sina lärjungar. Vilket bra sätt att bygga nätverk på. Kockarna får låna hela bokhandeln med det lilla kök man har i butiken, (bara man städar efter sig...) för att testa nya smaker med de mängder kokböcker som finns i hyllorna. Övriga dagar kan man köpa kaffe och kaka och kanske en soppa till lunch i det lilla köket. Nu får man tänka på att det i London bor 35 miljoner människor inom pendlingsavstånd...

Vill bokköpare inte längre ha dessa strömlinjeformade opersonliga butiker som de stora kedjorna bygger? Ska det vara lite hemkänsla, (dvs lite damm i vrårna), och lite slitet, men med personlighet? Är det där nyckeln finns för bokhandels framtid?

Det som de framgångsrika boklådorna i London har gemensamt är att man sticker ut, vågar vara personliga, vågar ta ställning, vågar satsa på ett sortiment som är lite personligt (dvs ta plats i en egen nisch). Man har kunnig och serviceinriktad personal och dessutom författarmöten i mängd.

Efter ett otal studieresor, framtidsseminarier och funderande har jag kommit fram till att en bokhandel, enligt min mening, för att överleva måste arbeta mer med att skapa miljöer som inspirerar och stimulerar nyfikenheten. Den måste bli ett nav där möten mellan läsare men även mellan författare och läsare kan ske - i en kommersiell miljö. Den nya bokhandeln ska ha aktiviteter av många olika slag, skrivartävlingar, skrivarkurser, författarkvällar, signeringar och särskilda evenemang för olika kundgrupper. Varför inte träffas i bokhandeln för att uppleva en teaterföreställning eller en konsert? Eller för att lyssna på ett föredrag om sommarens mest populära resmål? Eller en skolklass får ”äga” bokhandeln ett par timmar innan öppning på morgonen?

Dessa möjligheter ska vi ta vara på och utveckla.

Läs artikeln i DN, klicka här.


Lennart Bergström
Bokhandlarn