tisdag 26 mars 2013

Att resa till Göteborg och kanske hamna i Borlänge

Reste till Göteborg i måndags för ett möte över dagen och hem vid 18-tiden. Trevligt möte, fint väder och en bra dag helt enkelt.

Reste med Direktflyg som har en direktlinje mellan Sundsvall och Göteborg. Så skulle jag åka hem. Ganska lite resenärer, säkerhetskontrollen gick som en dans.

- Nu är det klart att kliva ombord på bussen som ska ta er ut till flygplanet, ropar gatepersonalen.

OK, jag stoppar in mitt boardingcard i QR-kod läsaren vid gaten. Det lyser grönt och så far bussen iväg ut på plattan där flygplanet står.




Hmm, nu står det inte rätt till, tänkte jag när jag ser det lilla flygplanet. Det ser inte ut som det jag kom med i morse! Det måste vara fel! Jag ser en person som delar ut öronproppar när vi ska kliva på trappan upp till flygplanet.

- Visst ska vi till Sundsvall, frågar jag.

- Nej, vi ska till Borlänge, Dalarnas huvudstad, säger mannen och ser misstroget på mig.

- Då ska jag inte med, sa jag. Jag har lovat vara hemma i Sundsvall hos frun i kväll.

Kalabalik utbryter. En obehörig person på plattan! Terrorist!? Nu pratas det i kommunikationsradio en lång stund. Tjatter i alla radioapparater. Tre personer anländer för att inspektera resenären som inte ska till Borlänge.

Till slut enas alla med mig att jag är behörig att resa till Sundsvall. Men inte till Borlänge.

- Men så bra, säger jag. Flygplanet jag ska åka med står ju här bredvid, 30 meter bort. Jag knallar över dit då, eller har ni något mot det?.

Kalabalik utbryter igen. Radiotjatter återigen, en bra stund. Till slut anländer en liten buss med skrikande däck och blåljus på taket. Den ska ta med mig tillbaka till terminalen.

- Jag vill inte vill vara till besvär, säger jag. Jag vill bara kliva ombord på flyget till Sundsvall, som står där borta, det vita och röda.

- Nej, nej, absolut inte, säger en barsk övermyndighetsperson. Kliv ombord på bussen nu och bråka inte.

Men innan jag kliver på bussen får jag ta ett foto av situationen. Bara en av övermyndighetsgubbarna ville vara med på bild. Han kanske bara vara en undermyndighetssnubbe.


Så buss tillbaka, in till gaten, dra boardingkortet en gång till och så utföst till den väntande bussen som så tog mig tillbaka till samma plats där jag nyss varit.

Hemresan gick fint och jag var en intressant historia rikare. Så kan det gå när man åker till Göteborg.

- Men, säger du, varför släppte dom ombord dig på fel buss på en flygplats där säkerheten ska vara 100%?

Det visade sig att gatens QR-läsare nog inte var helt frisk. När man stoppar in boardingkortet visar en lampa grönt om man är behörig att passera, som det gjorde för mig. Men hade jag hållit kvar kortet ett par sekunder ytterligare skulle en röd lampa ha tänts. Den röda borde ha lyst på en gång, kan man tycka. Nu jobbar nog säkerhetspersonalen på Landvetter ivrigt på att lösa detta problem.