lördag 16 juli 2011
En saga om en bokhandlare i en liten stad någonstans
onsdag 13 juli 2011
Bokhandlarn kan bli sysselsatt 7-800 år

Det visar sig då att det bör ta mig 32 år med läsning dygnet runt, givetvis med full koncentration och ingen slarvläsning.
Säg att jag läser 1 timme varje kväll i stället så bör det ta sisådär 7-800 år. Då är dagens lager läst. Men nyutgivningen då?
Det finns absolut en osäkerhet i denna kalkyl men intressant att se storleksordningen.
Jag brukar säga att som bokhandlare är man världsbäst på att läsa omslagens baksida. Bara där så är det kanske 1 000 tecken. Så det tar nästan 16 dygn dygnet runt att läsa in sig på omslagen. Om man nu bara klarar av en timme om dagen mellan kunderna så tar det drygt ett år. Men vilken affärsdag har man en timme över. Kommer inte ihåg när det var senast. Då är det väl bara att konstatera att jag inte är världsbäst på att läsa baksidor heller.
Så var det där med läsplattor och e-böcker. Läsplattor marknadsförs med att där kan man lagra oändligt antal e-böcker. För att få ett exempel tog fram vår iriver Story läsplatta. Den kan lagra upp till 2 000 titlar i sitt ordinarie minne utan större problem. 2 000 titlar är 10% av vårt fysiska lager i butiken så läsplatte-ägaren har med andra ord fullt upp i 70-80 år.
Sedan kom jag på en annan fundering av det allvarligare slaget. Som bokhandlare sitter man ju på denna informationstillgång. Är inte detta möjligen något som kan bli föremål för förmånsbeskattning?
Lennart Bergström
Bokhandlarn
onsdag 29 juni 2011
e-boken mot pappersboken

e-boken är tveklöst här för att stanna. Digitala böcker är definitivt ett komplement till tryckta böcker, på ett eller annat sätt. Men e-boken har flera områden där den tryckta boken är överlägsen, (kanske än så länge).
Det är ju så här med teknologiutvecklingen. Det finns ett gäng, ”early adopters”, som bara ska ha allt som är nytt, oberoende av användbarhet och kostnad. Det är det gänget som bekostar leverantörernas utvecklingskostnader, (tack för det). Den stora massan kommer långt efter och det är ju först då det blir intressant för leverantörer att utveckla användningsområden för den nya teknologin. Först nu, tre-fyra år efter introduktionen av läsplattan, finns det ett bra utbud av e-böcker.
Du kan inte organisera dina e-böcker på ett bra sätt
Du kan organisera din bokhylla hemma på ditt eget sätt. Alfabetiskt efter författare, efter typ av bok, favoriter, storlek och på hundra andra sätt. Du skapar ett bibliotek du lätt hittar i.
Men inte så på läsplattor och telefoner. Där organiseras dina e-böcker efter de appar du använder. Du kan inte få en översikt över alla dina e-böcker. Leverantörer kommer troligen inte att kunna komma överens om en gemensam app, åtminstone inte de närmaste åren, eftersom här gäller stenhård konkurrens.
e-boken fixar inte anteckningar i marginalen
Böcker har inte överdrivet mycket utrymme för marginalnoteringar – men e-böcker har inget alls.
e-böcker betraktas som förbrukningsartiklar men är inte prissatta så
e-böcker kan inte delas med andra, doneras till det lokala biblioteket eller säljas. Vill man betala nästan lika mycket för en e-bok som för en pappersbok? E-boken är ju virtuell och försvinner i cyberrymden med ett klick, till skillnad från pappersboken.
e-böcker kan inte användas som designelement i hemmet
Biblioteket är en integrerad del av hemmet hos många litteraturälskare. Det finns lika många varianter från IKEAs standardiserade bokhylla Billy till de mest experimentella där t ex en gammal tjock-TV blir en möbel för förvaring av böcker.
En signerad e-bok!?
En signerad pappersbok med en personlig dedikation från författaren ökar affektionsvärdet. Ronden går till pappersboken. Tveklöst.Det har hittils varit så att inget nytt media har helt tagit livet av ett tidigare media. Vi har fortfarande radio i allra högsta grad trots nätet och TV. E-boken kommer troligen inte att ta livet av pappersboken heller. Det blir bara en mer diversifierad mediamiljö. Vissa böcker kommer sannolikt inte i e-bokformat, t ex verk av typ soffbordslitteratur och andra ”vackra böcker”. Manualer och viss facklitteratur kommer definitivt mer och mer i digitalt format.
Läsplattan kommer att utvecklas längs flera utvecklingslinjer. Läsplattan, som begrepp, är snart borta eftersom den redan är vår nästa laptop. På den läser du texter, mejlar kompisar, Googlar, hanterar dina sociala nätverk, tittar på TV, osv i all oändlighet. Vissa kommer att älska att läsa sina romaner på sin laptop. Andra lägger undan laptopen och tar fram pappersboken till kvällsläsningen. Valen blir flera, som i allt annat.
Det som är intressant i teknikutvecklingen är gränssnittet mellan läsplatta/laptop och människa. Dom elektroniska brillorna borde vara på gång snart. Som fungerar så att man sätter på sig ett par glasögon med en liten laser som ritar upp skärmbilden direkt på näthinnan. På ett ögonblick kan glasögonen skifta till vanlig glasögonfunktion så är du tillbaka i verkligheten. Värt att längta till.
Att köpa en e-bok tillsammans med en pappersbok är kanske sättet att få det bästa av två världar?
Bokhandlarn
måndag 27 juni 2011
Den nya affärslogiken i förlagsbranschen


torsdag 23 juni 2011
Bokhandlarn inleder midsommarfirandet

måndag 13 juni 2011
Bokhandeln i nytt läge

Bokhandeln. Att gå runt bland hyllorna och låta blicken ta in böckerna, känna på böckerna, bläddra i och kanske läsa en snutt ger sinnesro och utrymme för eftertanke. Bokhandeln är en institution i samhället, en påminnelse om vikten av att läsa och reflektera. Den är ett verktyg för att inspirera och upptäcka det nya och oväntade. Grunden läggs förhoppningsvis i skolan. Barn måste få upptäcka att det är roligt att läsa. Har intresset en gång väckts finns det med hela livet.
Men hur länge kommer bokhandeln i nuvarande form att finnas kvar? I skuggan av näthandel, den allmänna digitaliseringen av äldre litteratur och den pågående nedläggningen av bokhandel på mindre orter känns det som om vi närmar oss en punkt där bokhandeln riskerar att gå samma väg som skivhandeln.
Jag är inte mot tekniska framsteg, (jag är ju tekniker och naturvetare i botten). Jag läser gärna texter i min telefon, laptop eller läsplatta. Men främst är det då manualer och specialiserad facklitteratur som jag behöver i jobbet. När det gäller skönlitteratur är det annat. Känslan av att hålla en bok i handen, bläddra i den, ha den i bokhyllan och bli påmind om den och den tidpunkt jag läste den, är något som förloras när alla världens böcker ligger i ett minne i läsplattan.
Kan det vara så att vi förlorar något viktigt om vi förlorar bokhandeln?
Bokhandeln ingår i bildningens grundläggande institutioner, tillsammans med biblioteket och kaféet. De är alla miljöer under stark omvandling - det är i dessa miljöer som det offentliga samtalet under alla tider har spirat och tagit fart. Inte för inte har boklådor, kaféer och bibliotek alltid spelat stor roll för bildningen i ett land. Behovet av det öppna samtalet har knappast minskat om man säger så.
Bokhandeln är ett nav för reflektion och upptäckt, för diskussion och samtal. Det finns goda skäl till att härskare alltid fruktat boklådorna. De har alltid varit noga med vad som finns på hyllornma och ibland till och med bränt ned boklådor. Egypten är det senaste exemplet. Där har nu efter revolutionen boklådor poppat upp fyllda med litteratur som tidigare varit förbjuden. Men samtidigt som den nya tekniken hjälper till att stjälpa just dessa diktaturer riskerar den också att svepa undan förutsättningarna för det öppna, personliga demokratiska samtalet.
För att vända denna utveckling måste en modern bokhandel, enligt min mening, arbeta mer med att skapa miljöer som inspirerar och stimulerar nyfikenheten. Den måste bli ett nav där möten mellan läsare och mellan författare och läsare kan ske. Samtidigt måste detta ske i en kommersiell miljö. Den moderna bokhandeln ska ha aktiviteter av många olika slag. Det kan vara novellskrivartävlingar, skrivarkurser, författarkvällar, signeringar och särskilda evenemang för olika kundgrupper. Varför inte träffas i bokhandeln för att uppleva en teaterföreställning eller en konsert? Eller för att lyssna på ett föredrag om sommarens mest populära resmål? Eller en skolklass får ”äga” bokhandeln ett par timmar innan öppning på morgonen?
Nu för tiden när storsäljare säljs som lockvaror i matvarubutiker till under inköpspris måste bokhandeln ställa om och fokusera på kundservice och kompetens i en inbjudande och inspirerande miljö. Här kommer den digitala utvecklingen och de sociala medierna in i bilden. De sociala medierna är en möjlighet för bokhandeln att återupprätta den roll den en gång i tiden hade som social mötesplats för kultur- och litteraturintresserade. Här ger oss den digitala teknikutvecklingen en fantastisk möjlighet att mötas både på nätet och i den fysiska bokhandeln.
Dessa möjligheter ska vi ta vara på och utveckla. Det ska inte bli något bokbål!