torsdag 11 april 2019
JAZZSUFIERN: Reseberättelse från London - 2019-04-04 - 2019-04-...
tisdag 26 mars 2019
Bokhandlarn som sommargäst i Sveriges Radio
![]() |
Bokhandlarn Lennart Bergström, Foto SR Anette Brännström |
Bokhandlarn är sommargäst i Sveriges Radio Västernorrland, ett klipp från 1 augusti 2013. Intervjuare är välkända radiorösten Stig Edfast, Sveriges Radio.
Vill du lyssna på programmet så finns det här.
Där pratade jag bland annat om Sveriges första deckarfestival som jag drog igång hösten 2013 och som nu arrangeras fört sjunde gången 6-8 november 2019. Kul att det slog så väl ut att vi kunde fortsätta varje år sedan dess. På den tiden var det Spegelsalen i Stadshuset som gällde, nu har festivalen flyttat över till Quality Hotels konferensvåning.
Se gärna Svenska Deckarfestivalens hemsida här.
onsdag 30 januari 2019
Att starta ett café i bokhandeln
Men jag är ju bokhandlare och har inte drivit något café tidigare. Det är det första problemet. Sedan ska det finnas plats både för caféet och för kunder att sitta och njuta av sitt kaffe.
Vi är numera sedan fyra år tillbaka franchisetagare inom Akademibokhandelsgruppen med en av de större butikerna i landet av de 130 i kedjan. Vi i kedjan har funderat en längre tid hur vi kan skapa mer upplevelser i butikerna. Ett sätt av flera är att driva Café. Eftersom jag är en entreprenör som brinner för att utveckla nya koncept tog jag initiativet att bli pilot för att testa ett Cafékoncept. Efter studiebesök i USA och England satte vi planerna i verket i början av 2018.
Men det behövs yta Under våren 2018 byggde vi om butiken, flyttat runt de olika varugrupperna så att det ska blir mer logiskt och lättare att hitta och även minskat på ytor med varor som inte är så frekventa. Då blev det plötsligt plats över för Café Bokbiten!
Vad behöver man för att Café? En bra plats, kyldisk, drickakyl, kyl, frys, diskmaskin, exponeringsdisk och givetvis en bra kaffemaskin.
Det mest kritiska beslutet var givetvis val av kaffemaskin. Samtal och offerter från många leverantörer följde och diskussioner med vänner i Cafébranschen, studiebesök och googlande. I april 2018 kom vi överens med Selecta AB om en kaffemaskin för färskmjölk, en ny modell från den stora tillverkaren WMF, som hade flera intressanta funktioner samt stort utbud av olika kaffevarianter. Jag läste in mig på tillverkarens manual i detalj och imponerades av allt vad den kunde göra. Tekniknörd och civilingenjör inom datateknik, som jag är, kände jag att det här är en maskin för oss. Den som tror att en kaffemaskin är en simpel manick har helt klart fel. Det är en dator som går att programmera till att göra vad som helst, (nästan).
Avtal signerades i slutet av april för leverans två veckor senare. Men det visade sig att den kom på plats först den 26 juli - mitt i semesterperioden, mer än två månader försenad.
Men det visade sig att det inte var så enkelt
När installatören kom på plats visade det sig att han aldrig hade sett den maskinen tidigare, inte fått någon utbildning på den och hade begränsad tillgång till programvaran i maskinen. Eftersom jag läst manualen hade jag mer detaljkunskap än han hade. Han berättade att han begärt att få utbildning innan installationen men att det inte hade blivit av.
Nåväl, vi fick igång den. Men det visade sig omedelbart att den inte alls levde upp till de specifikationer som utlovats vid kontraktskrivandet. Flera funktioner fanns inte och de kaffesorter med mjölk (Cappuccino, Latte, Macchiato, osv) som producerades av maskinen inte alls hade den kvalitet som vi förväntade oss.
Vi godkände därför inte leveransen. Nu följde många veckor med besök av Selectas tekniker för att försöka komma tillrätta med problemen. Under tiden kunde vi givetvis inte sälja kaffe i vårt fina Café. Och teknikern fick ingen utbildning, men han gjorde så gott han kunde.
Till slut visade det sig att Selectas leveransavdelning installerat en egen programvara i maskinen som ersatte den ursprungliga från fabriken. Med påföljd att de specifikationer vi skrivit kontrakt på inte längre gällde.
Så är vi inne i november 2018, sju månader efter kontraktskrivande och fyra månader efter leverans av maskinen. Då får teknikern helt plötsligt tillgång till den ursprungliga programvaran och kan installera den. Då fungerar den enligt specifikationerna och vi leveransgodkänner kaffemaskinen den 19 november 2018 och kan börja sälja kaffe i vårt Café. Hurra!
Så till efterbörden
Kommunikationen med Selecta har i ärendet varit en-vägs i stort sett under hela tiden. Trots att det måste ha stått klart både på lokal och koncernnivå att vi var missnöjda med hanteringen av oss som kund under dessa sju månader har Selecta valt att i stort sett ignorera detta.De kontakter vi i huvudsak har haft är med Selectas tekniker, som har gjort vad han kunnat inom ramen för sina behörigheter.
Maskinen levererades till oss den 26 juli, men först den 19 november får teknikern ordning på maskinen och vi leveransgodkänner den sju månader efter att vi skrivit kontrakt på kaffemaskinen.
Selecta har sålt hyreskontraktet till ett annat företag SG Finans, vilket gör att finansbolaget struntar i om maskinen fungerar eller inte, trots våra protester. Efter inkassohot betalar vi i alla fall, men informerar Selecta om detta, som då lovar att "ta hand om problemet".
Vi fick under hösten en utvärdering av leveransen, som Selecta bad oss att fylla i. Min huvudpoäng, som jag noterade i utvärderingen, var att innan Selecta börjar sälja en maskin måste både säljare och tekniker utbildas på maskinen så att de vet vad man säljer respektive hur man installerar och underhåller maskinen. I det här fallet sålde Selecta en kompetent maskin, men levererade en helt annan maskin. Någon återkoppling på utvärderingen kom aldrig.
Det här med kundvård, till slut
I en konkurrensutsatt värld blir förhållandet mellan säljare och köpare allt viktigare. Vi har mycket goda relationer med våra vanliga leverantörer i vår egen bransch. Vi anstränger oss för att ge återkoppling i positiv anda när något går fel, vilket det givetvis gör ibland. Leverantörerna lyssnar på oss och tillsammans hittar vi lösningar. Det är så B2B fungerar, eller borde fungera.
I fallet Selecta fungerar det inte så. Det är tragiskt när en så stor aktör på marknaden inte lyssnar på sina kunder. Fast det kan ju vara så att de lyssnar på de stora för det är ju där pengarna finns. De små kan man undvara. Åtminstone just nu.
Prolog
Nu har det blivit februari 2019. En av cheferna på Selectas huvudkontor ringer upp och ber om ursäkt för att leverans och installation gått så fel under så lång tid. Man lovar att ta till sig av den kritik och de synpunkter jag har haft samt att kompensera oss för våra kostnader. Som plåster på såret utlovas även en leverans av det bästa kaffe man kan hitta på marknaden, italienska Lavazza, som är vår favorit.
Vi har lärt oss väldigt mycket och jag hoppas att Selecta också har lärt sig en del.
Därför, välkommen till Café Bokbitens caféhörna där man kan sitta och ta en kaffe och fundera på livet, kanske bläddra i en bok eller bara titta på folk.
Nu är vi igång!
torsdag 30 augusti 2018
Två trappsteg som blir ett stort problem
Det har hänt en del, till exempel ingången till IN: Gallerian, Apoteket i hörnet Esplanaden och Storgatan och till Systembolaget.
Våren 2018 tog jag upp ärendet för egen räkning med vår dåvarande hyresvärd, Castellum, som ställde sig positiva till att bygga bort våra två trappsteg. Nu är det ju inte bara att bygga, man måste ha bygglov från kommunens Stadsbyggnadsnämnd.
Så häromdagen kom ett delegation på tre personer för att överväga om Castellums förslag till handikappanpassning av vår entré med två trappsteg var rimligt. Castellum vill göra en "bulle" på trottoaren, en ganska bred sådan så att man inte ska märka så mycket av den när man går på trottoaren, som vid Åhlens entré.
Delegationen synade från alla håll även inne i butiken. Länge och väl. Så utspann sig följande dialog (mycket nedkortad).
- I Stockholm så är det fastighetsägarna som får ta ansvaret att bygga bort trappstegen inne i sina fastigheter, menade en i delegationen.
- Ja, men det här är inte Stockholm, anmärkte jag.
- Ska ni bygga bort här så kan det ju bli tal om att bygga bort trappstegen även till trapphuset (10 m bort), tyckte samma person som yttrat sig tidigare.
- Nej, det är nog inte så, menade Castellums fastighetsförvaltare. Trappan till trapphuset används inte av så många. Det är större behov till bokhandeln.
- Jaså, tyckte en ur delegationen.
Där var jag ju tvungen att hålla med. Fastighetsägaren har noterat att flera hundra passerar genom bokhandelns entré varje dag. Men det är ju inte lätt för kommunens representanter att veta, tänkte jag lite sarkastiskt.
- Det blir så guppigt om man gör som ni föreslår, så någon.
- Ja, men ni måste bygga bort trappstegen inne i butiken. Det blir för stort ingrepp på trottoaren för att vi ska godkänna förslaget, sa en i delegationen, som såg ut att vara chefen.
- Nej, det kan jag inte gå med på, sa jag. Det betyder att 10 kvadratmeter av butiksytan försvinner och vi kommer att ha entredörren tre meter in i butiken. Då försvinner den yta som vi använder som scen på våra författarkvällar.
- Du kan ju inte bara säga nej till allt, anmärker chefen för delegationen. Det är ju faktiskt fastighetsägarens skyldighet ENLIGT LAG att åtgärda sådana här saker! Delegationens medlemmar spände ögonen i mig.
Då kom tillfället att berätta vad jag började denna lilla historia med, att vi företagare har länge haft samråd med kommunen om handikappanpassning och där Stadsbyggnadsnämnden ställt sig mycket positiv till att medverka för att underlätta för fastighetsägarna.
- Det vet jag inget om, säger chefen för delegationen.
Där slutade inspektionen av våra två trappsteg och samtliga inblandade avtågade.
Vintern 2022/23, fem år senare
Nu skulle det grävas på Esplanaden, på båda sidorna. Det ska läggas ned rör för "fjärrkyla" och torget "Oasen" ska byggas om till busshållplatser. För vilken gång i ordningen gräver man upp gatorna, funderade jag, när jag fick projektplanen från kommunens Stadsbyggnadskontor.
Vi har vårt varuintag på Esplanaden mellan tobaksaffären och apoteket. Där kommer både stora och små bilar och lämnar av sitt gods, men det kommer inte att gå när man gräver upp gatan. Vad gör man då? Ja, den enda ytterligare ingång som finns är vår entré på Storgatan.
Men där finns trappsteg. Två stycken dessutom, upptäckte man.
Gods kommer ofta på lastpallar som ibland väger upp till 200 kg. Sådana starka gubbar finns varken hos PostNord eller DHL som kan lyfta en sådan vikt. Än mindre att de skulle vilja försöka och det är ju enbart en enda som bemannar lastbilen.
Efter stor tankemöda kommer man fram till att det måste byggas en ramp för att med pallyftare dra in godset samma väg som våra härliga kunder kommer in.
Raskt byggde händiga snickare en provisorisk entrébro.
Problemet löst. Lastpallar, såväl som barnvagnar, rollatorer, rullstolar och ostyriga ben hittade in till oss. Alla var glada! Men när grävandet på Esplanaden var klart försvann rampen lika snabbt som den kom.
Men, tänkte jag, lösningen med en träramp är ju inte vacker. Inte något estetiskt tillskott bland Stenstadens vackra byggnader. Det måste till en annan lösning!
Eftersom inte kommunen lyssnar på oss som jobbar i butiken, kanske de lyssnar på våra kunder? Vi frågade runt bland kunderna, vad ska vi göra? Gör en namninsamling, föreslog någon. Bra idé, tyckte vi och satte igång.
Så nu har vi en lista på cirka 1 000 namn som vill ha en permanent, men estetiskt tilltalande lösning. Den ska vi överlämna till Jeanette Hedström, Stadsbyggnadsnämndens nya ordförande sedan januari i år.
Kom och skriv på listan du också. Tillsammans ska vi ordna till en bra lösning även om det betyder att man måste gräva upp gatan en gång till. Men det är vi ju vana med.
Eller som man säger i det stora landet i väster: "United we stand, divided we fall"...
Vintern 2025 händer det
Under hösten 2024 beviljade kommunen efter ansökan från fastighetsägaren Lilium bygglov för en ny entre med ramp. Det blev ett mer omfattande bygge eftersom en ramp behövdes även för trapphuset mellan oss och apoteket. Designen blev en "entréstig" längs fasaden med ramp från vårt södra skyltfönster och en "entréstig" ända bort till trapphuset.
Bygget startade i mitten av januari och utfördes av Ellextre med Mats och Micke i spetsen.
En panoramabild visar hur Entréstigen blev till slut. Nu är vi, fastighetsägaren och inte minst kunderna glada. Välkommen!
fredag 12 januari 2018
onsdag 10 januari 2018
Paris bildcollage 2016
![]() |
Triumbågen passerar vi på väg från flygplatsen |
![]() |
Notre-Dame i kvällsbelysning, 10 min från vårt hotell |
![]() |
Överraskningsshopping på väg till Grez |
![]() |
Just här på bron (se nedan) friade Carl Larsson till sin blivande fru Karin |
![]() |
Bro i Grez-Sur-Loire |
![]() |
Vår guide Gunilla Ericsson berättar... |
![]() |
Hotel Chevillon i Grez-Sur-Loire |
![]() |
Svensk föreståndare på Hotel Chevillon berättar hotellets historia |
![]() |
Äta måste man göra... |
![]() |
Vår eminenta belästa guide Gunilla Ericsson |
![]() |
Ridande polis är ganska vanlig i Paris |
![]() |
Edith Piafs grav. Där läggs blommor av okända varje dag. |
![]() |
Ett glatt ressällskap |
onsdag 3 januari 2018
Följ med oss och möt våren i Paris, 3-6 maj 2018
Lästips inför resan
En riktig bokhandel - i Stenstan sedan 1840
Storgatan 22, Box 893, 851 24 Sundsvall
Tfn 060 150475, 070 6734760, Hemsida
Prenumerera på mitt Nyhetsbrev, här.
Läs våra bloggar:
Bokens Afton
Aktuella böcker och recensioner
Bokhandlarns egna tankar