måndag 15 oktober 2012

Härliga måndag


Förra veckan var det Deckarfestival i Spegelsalen i Stadshuset, som blev en härlig tillställning. Nästan 300 personer lyssnade på sex av Sveriges författarelit inom kriminalromangenren. Maj Sjöwall var på topphumör och fick hela salongen att skratta, trots den ganska sena timmen. Jag har lagt ut en mängd bilder från kvällen här.

Det är kul att vakna en måndag, trots att regnet strilar ner och det är 5 grader, när Herman Lindqvist och Mattias Ribbing ska komma som gäster nu på torsdag den 18 oktober. Ribbing var hos oss tidigt i våras och det blev fullt och med en lång väntelista. Därför kommer han nu ännu en gång. Mattias är helt fantastisk, som kan komma ihåg en sträng av typ 0011100010100110... med 360 nollor och ettor! Men så är han Sverigemästare i minne. Han påstår att han tidigare inte hade speciellt bra minne utan det är träning som gjort honom till detta. 

Herman Lindqvist, som är i blåsväder då och då, blir spännande att lyssna på. Jag hörde honom på Bokmässan och konstaterade att han har mycket att berätta! Kanske för mycket, så det gäller att styra honom lite. Det måste jag fundera på nu i början av veckan hur jag ska klara av det.

Jag gillar dans och då speciellt bugg. Därför har jag jobbat på att få hit Lasse Stefanz eftersom Thomas Deutgen har skrivit en bok om deras 45-åriga historia. Nu lyckades jag inte att få hit hela bandet, som har en spelning i Östersund den 2 nov, så jag får nöja mig med sångaren Olle Jönsson och givetvis författaren Thomas Deutgen. Thomas var en av domarna i TV-programmet Dansbandskampen. Jag har skrivit om denna kväll här.

Lennart Bergström
Bokhandlarn