tisdag 6 augusti 2013

Bokhandlarn som eftermiddagsgäst i Sveriges Radio P4 Västernorrland

Telefonen ringde i mitten av juli när jag och hustrun satt och åt lunch på restaurang Torget mitt på Stora Torget.

- Vi skulle vilja ha dig som gäst i Efter Tre i P4 Västernorrland nästa torsdag. Det var Anette Brännström på Sveriges Radio Västernorrland i andra luren.

- Låter ju trevligt, jag kan ju prata bokhandel och böcker i minst en timme.

- Nej, nej, sa Anette. Vi vill prata mer personligt med dig, om dina intressen, vad du tycker om och inte tycker om och så får du välja ett par låtar också. Dessutom är det knappt en halvtimme.

Då var jag ju fast. Välja låtar i radio har jag aldrig gjort förut, så då måste jag ju hoppa på.

- Ja visst, jag ställer upp, sa jag. 31 augusti kl 15.30 står bokhandlarn där redo på Krönvägen i Haga.

Foto: Anette Brännström, Sveriges Radio
Det är ju lite intressant att gå in i sig själv och fundera på vad är jag intresserad av? Om man bara ska välja två låtar hur ska jag då tänka, för det bör ju vara en historia kopplad till låtarna?

En vecka senare satt jag i en studio tillsammans med Stig Edfast, som är gammal i gården på Radio Västernorrland.

30 min gick som det hade varit 3 minuter. Men vi hann prata en hel del i alla fall. Vår papegoja Fredde, idog P4-lyssnare, fick i alla fall en hälsning på slutet.

Så här blev det. Klicka här för att lyssna på programmet.

Beklagar att låtarna inte finns med på länken, men du kan söka på Spotify. Det är "Twilight Time" med Ann Murray och "Nothing could be hotter than that" med Manhattan Transfer.