onsdag 18 juni 2014

50 år senare


Olof Röhlander från Matfors är en av Sveriges mest anlitade föreläsare, som kan tala om motivation, arbetsglädje, hantera förändring, eget ansvar och att bli tänd på framtidens möjligheter och utmaningar. Varje vecka skriver han några kloka ord, som t ex nedan.

I fredags firade vi mina föräldrars guldbröllopsdag. En fin dag och den norrländska natten var lika ljus. På bilderna från deras bröllopsmiddag reflekterade jag över att vid honnörsbordet var bara mamma och pappa ännu var kvar i livet. Ändå satt alla där just då, livs levande, med allt vad levande innebär.

Att leva är det enda vi känner till. År 1964, för femtio år sedan, fanns varken jag eller mina bröder. Var och en på bröllopsmiddagsbilden hade sina egna liv att hantera. Ett halvsekel senare sitter så helt andra människor runt mina föräldrar. De andra är borta för alltid. Jag tittade länge på det där fotot.

Jag inser nu vad jag försöker säga den här morgonen. Något jag burit inom mig sedan i fredags. Det blev så uppenbart när jag såg de där fotona. Vi lever alla på lånad tid. Vi kan inte tag något för givet. Det hoppfulla i det är att vi ännu mer kan uppskatta det vi har. När jag såg Fotbolls-VM år 1986 trodde jag att jag hade hur många VM som helst framför mig att följa. Nu inser man att det vi har är det som är nu. Ingen vet ännu vilka som kommer att vinna 2014 års mästerskap. Tjusningen är att vi saknar facit, utan får spela om det ännu en gång. Det är samma i livet. Vi kan inte bara ställa ut skorna, även om vi vunnit tidigare. Det viktiga är inte vad du gjort, utan vad du gör. Din tid är nu. Det kommer nämligen en dag då någon annan tittar på en bild där du är med och frågar: ”Vem var det där till höger? Vad lik mig han/hon var!” Ta mycket bilder. Om femtio år kan de betyda mycket för någon.

Läs mer om och av Olof Röhlander här.

Olof Röhlanders aktuella handböcker i mental träning:

Bli en vinnarskalle
Det blir alltid som man tänkt sig,

finns i pocket.