torsdag 7 mars 2013

Barn och läsande

Det har kommit många signaler de senaste åren att läsande och läsförståelse är ett allt större problem för barn i grundskolan. Skolverket skriver så här på sin hemsida

Svenska elevers kunskaper i läsförståelse har försämrats under det senaste decenniet, visar den internatonella undersökningen PISA 2009, som mäter kunskaper hos femtonåringar i OECD-länderna. Nedgången är störst hos redan svaga läsare. Var femte svensk elev når idag inte upp till en "grundläggande nivå" i läsning. Den nivå som Skolverket definierar som basnivå för att kunna tillgodogöra sig andra kunskaper.

En tragisk utveckling, som kommer att påverka samhället på många sätt. Skop har på uppdrag av Lärarnas Tidning genomfört en undersökning som visar hur mycket yngre lärare läser. För alla lärare blev svaret på frågan hur många böcker de läst det senaste året:
0 (8 procent)
1–2 (17 procent)
3–6 (27 procent)
7–15 (27 procent)
16–25 (9 procent)
Över 25 (12 procent)

Var tredje yngre lärare läser som mest två skönlitterära böcker per år! Vad har dessa yngre lärare för relation till läsning att förmedla till barnen?

Skolverket har dessutom slagit fast att det är fritt fram för elever att använda sina mobiltelefoner under lektionstid. Så när det blir något besvärligt att lära sig så kan eleven alltid ta fram sin mobil och köra ett spel. Är det någon som undrar varför Sverige rasar i PISA studien?

Mycket ansvar faller på skolan, men jag tror faktiskt inte att det är hela sanningen.

Kulturrådet är en aktör som arbetar för att ändra den utvecklingen med sitt projekt "Läsambassadören" där en författare eller illustratör utses för att främja läslust och sprida medvetenhet om hur viktigt det är med litteratur för unga. Sveriges första läsambassadör, Johan Unenge, presenterades av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2011. Läs mer på http://www.läsambassadören.se.

Men den största påverkan tror jag faktiskt är föräldrarna. Det är så lätt att ladda hem en app till barnens iPad så att man slipper ägna tid till högläsning. 

Vi är många föräldrar som går med en gnagande känsla av att våra barn borde läsa lite mer böcker. Men hur får man dem att göra det? Prova något av detta. Eller prova alltihop. Lycka till! Här kommer tio tips.

1. Läs högt för dem i sängen. Man blir aldrig för gammal för högläsning.
2. Läs själva – det kan smitta. Förebilder kan vara skillnaden.
3. Ta reda på böcker om era barns hobby. Det finns böcker om allt!
4. Faktaböcker är också böcker. Glöms lätt bort. Här brukar killarna haka på.
5. Serier är också läsning. Äntligen börjar det bli accepterat.
6. Skriv tillsammans med era barn. Köp ett tomt häfte på semestern. Skriv om en dag var.
7. Skaffa ljudböcker till bilen. Lika effektivt som tystläsning. All forskning är överens om detta.
8. Hur ofta är ni på biblioteket? Gör en upptäcktsfärd dit och upptäck något för alla.
9. Inse att barnen inte kommer sluta spela dataspel. Det är helt enkelt för kul.
10. Tunna böcker kan vara mindre avskräckande. Det finns dessutom speciella "lättlästa" böcker.


Jag har startat en bokcirkel för barn 8-14 år, som jag kallar Bokmalen. Där får barnen låna en nyutgiven bok, läsa och komma tillbaka och byta. Ett poängsystem skapar incitament att läsa. Ju mer barnet läser ju mer poäng samlar hon/han in. När man kommit till en viss nivå får man ett diplom och en värdecheck. Det finns tre sådana nivåer. Det systemet har blilvit väldigt populärt både bland barn och föräldrar. Läs mer här.

Lennart Bergström
Bokhandlar'n