fredag 15 juni 2012

Tillsammans bygger vi framtidens bokhandel

Jag fick ett brev från Anna Wrangel, nytillträdd VD på Svenska Bokhandlareföreningen, som fick mig att stärka min tro att det finns en framtid för svensk bokhandel. Hon betonar utveckling och en plan för framtidens bokhandel. På den banan har vi redan börjat vår marsch och nu ska det bli marsch med språng! 

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Här är brevet från Anna

Anna Wrangel, Foto: Mikael Jeppe
Tillsammans bygger vi framtidens bokhandel 

Nu har jag arbetat några veckor som nytillträdd VD på Svenska Bokhandlareföreningen. Sedan första stund har jag fått ett varmt välkomnande och har redan hunnit träffa ett stort antal av er handlare och bokhandelsanställda. Bland annat under de intressanta förlagspresentationsdagarna i Stenungsund i förra veckan.

Under denna första tid ägnar jag mycket kraft åt att sätta mig in i vår bransch – lära känna boken som en handelsvara, förlagen och inte minst verksamheten och vardagen för en bokhandlare. Jag har också haft tillfälle att engagera mig i nya samverkansplattformar som ska driva bokhandlarbranschens frågor på olika arenor. Exempelvis tillsammans med Svenska Förläggareföreningen.

Mitt första intryck är att vi har en god och stabil grund att stå på. Många av er är, med all rätt, oerhört stolta över att vara bokhandlare och att arbeta med böcker, och det är något vi verkligen ska ta fasta på. Men jag konstaterar även att vi har ett stort arbete framför oss. Om vi ska klara en ökande konkurrens krävs utveckling. I det korta perspektivet innebär detta bland annat att tydliggöra vårt varumärke och vårt erbjudande. I det långa perspektivet behöver vi en plan för framtidens bokhandel. Och vi har bråttom!

I detta är min tro och förhoppning att ni vill bidra. Ni är experterna på bokbranschen och jag är säker på att ni alla har goda idéer om förbättringar, inte bara i er egen verksamhet, utan också om Svenska Bokhandlareföreningen och branschen som helhet.

Därför vill jag nu öppna för diskussion och dialog. Tveka inte att höra av er till mig med tankar som kan gynna utvecklingen av vår förening och era affärer. Tillsammans bygger vi framtidens bokhandel!

Med förhoppning om ett fortsatt givande arbete och vänliga sommarhälsningar.


Anna Wrangel
VD, Bokhandlareföreningen

torsdag 14 juni 2012

Sommarvärdar i Sveriges Radio P1

Snart sommar och även så Sommarprogrammet i Sveriges Radio P1. Det brukar jag lyssna på så ofta jag kan. Det är tur att man kan gå in och lyssna på programmen på Sveriges Radions arkivsida när man missat tiden någon gång.



Årets författare som pratar är 

26 juni - Jo Nesbo. Välkänd och hyllad deckarförfattare nu senast med Gengångare.
19 juli - Jan Lööf. En tecknare och författare känd för sina serier.
30 juli - Sara Bergmark Elfgren. Tillsammans med Mats Strandberg, författare till Cirkeln och nu senast Eld.
5 aug  - Märta Tikkanen. Finlandssvensk författare
12 aug - Martina Haag. Författare och vinnare av På Spåret 
17 aug - Amanda Svensson. Augustprisnominerad 2011



Det finns en hel rad med andra intressanta sommarvärdar, gänget ser du här ovan och hela listan hittar du genom att klicka här.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

tisdag 15 maj 2012

Vi har fått vara Kulturrådsprojekt beviljade!

Kulturrådet utlyste i mars 2012 stöd för att utveckla nya former för bokhandlarnas litterära evenemang. Vi sökte två projekt med utgångspunkt från nedanstående formulering.

Regeringen beslutade den 22 december 2011, med utgångspunkt i ett förslag från den pågående litteraturutredningen, om tre nya stöd som syftar till att stärka litteraturens ställning, öka läsandet och lyfta fram kvalitetslitteratur.

Litteraturutredningen beskriver situationen för de fysiska bokhandlarna som är utsatta för hård konkurrens från internetbokhandeln och tappar försäljning. Bokhandlarna har en betydelsefull roll när det gäller att presentera böcker för människor i det fysiska rummet.

Bokhandlar är också en plats där människor samlas för att lyssna på författare och delta i andra aktiviteter kopplade till litteratur och läsning. Det behovet kan inte uppfyllas av nätbokhandlarna. Utredningen pekar också på behovet av exponering utanför storstäderna. Kulturrådet har en miljon kronor att fördela till detta stöd 2012.


Till vår stora förtjusning beviljades båda våra projekt i ett beslut som tillkännagavs måndag 14 maj.

De två projekt vi sökt stöd från Statens Kulturråd är dessa två projekt.

Författarmöte med IT-stöd
Ibland kan det vara svårt att få författare att resa för ett fysiskt besök i bokhandeln. Det kan finnas många skäl bakom det, dålig hälsa, lång resväg, osv. Då ska vi hitta en metod att med stöd av IT och videokonferensteknik kunna åstadkomma ett så nära fysiskt författarmöte i bokhandeln som det bara går.

En bokhandel för alla
Vi har många författarmöten varje år och det är väldigt många människor i vår stad som därför får möjlighet att möta sina favoritförfattare. Det finns däremot grupper som aldrig sätter sin fot i bokhandeln, av olika skäl. Det kan vara att man är "läsovan" och det gäller generellt yngre män och män i LO-grupper. Vi  vill intressera även dessa för läsning och få en förståelse för läsningens betydelse som förebilder för barn och ungdom.  

Dessa projekt ska bedrivas under hösten 2012 och avrapporteras under våren nästa år.

Vi är mycket glada för att även kulturdepartementet genom Statens Kulturråd tror på oss.

Lennart Bergström
Bokhandlarn

fredag 27 april 2012

Reseberättelse från Polen i april 2012


Vi var ett gäng på ett tiotal bokhandlare som bestämde oss för att göra Polen i fyra dagar i april. Här kommer en reseberättelse i ord och bild.

På väg över Östersjön i en LOT Regional Jet Embraer 170.
En skön dam med uppvinklade mungipor. En bra början på vår resa.

Här är en samling bokhandlare från Enköping, Bålsta, Sundsvall, Ronneby, Mariehamn och Saltsjöbaden, som är beredda på att undersöka statusen på bokhandeln i Polen. 

Här har vi hittat Leif GW Perssons "Faller fritt som i en dröm"
i polsk översättning. Czarna seria betyder Svarta Serien...

Dom finns översatta till många språk dessa svenska deckarförfattare. Förutom dessa finns givetvis Stieg Larsson överallt.
Nobelpristagaren 1996, Wislawa Szymborska, låg faktiskt på den skönlitterära topplistans
sjätte plats.

Några boklådor av den typ vi ser i Sverige såg vi inte så mycket av. De flesta ligger i ganska
undanskymda lägen och ser mera ut som antikvariat. Men böcker finns det men man måste
leta. Nästan allt är på polska. Översättningar finns men i begränsad omfattning vad jag kunde
bedöma.
En bild från fasaden på det hypermoderna Universitetsbiblioteket i stål och betong.
Någon som kan tala om för mig vilken lång molekyl som går diagonalt över bilden?

Eftersom 80-90% av Warszawa förstördes under andra världskriget så är bebyggelse och infrastruktur mycket modern. Åker man dit i tron att allt ska vara gammalt och slitet så blir man överraskad. Staden har drygt 2,5 miljoner innevånare i dag. Polackerna är ett strävsamt folk som inte väntar sig mycket stöd från sina grannar och har därför av egen kraft återuppbyggt sitt land - och är stolta över det. Polens ekonomi är kraftigt växande vilket är enkelt att se eftersom det byggs överallt och det finns banker i varje gathörn. Polen och Ukraina står värdar för fotbolls-VM sommaren 2012 och det är kanske därför det byggs så mycket just nu.

Inget att snacka om. Du är felparkerad. Kostar säkert en hel del att komma loss.

Vår fenomenale guide, Thomas, som lärt sig svenska på folkhögskola och som specialiserat
sig på årtal. Han är ett exempel på att polackerna är mycket kunniga i sin historia. Polen har härjats genom historien  och utsatts för övergepp vid många tillfällen. Inte minst Sverige har bidragit i dessa övergrepp. Nu är dock relationerna goda och Sverige har faktiskt ett par permanenta kontorsrum för besökande tjänstemän från Sverige i den polska regeringsbyggnaden.



söndag 8 april 2012

Bokhandelns framtid oviss


En okunnig ministers utspel

100827 | Lasse Winkler, Chefredaktör Svensk Bokhandel

LEDARE: I mitten av augusti gjorde kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth ett uttalande i SvB som har gett eko runt om i landet, inte minst bland bokhandlare.

I intervjun sa ministern att det inte var så farligt att allt fler bokhandlar lades ner eftersom »I dag kan du ju hitta böcker på bensinstationer och i mataffärer. Du kan hitta dem på alla möjliga platser där de tidigare inte fanns. Så boken är ju lättillgänglig...«

Hela intervjun, och en uppföljning i Hallands-posten några dagar senare, andas samma sak; ministern har inte en aning om vad en bokhandel betyder för bokens ekosystem.

Om vi skulle hamna i den situationen att den fysiska bokhandeln, med sin bredd, skulle gå samma väg som den fysiska skivbutiken har gått de senaste fem åren så skulle bokutgivningen förändras i grunden.

Om ministern inte förstår att varuhus och bensinstationer saluför ett ytterst begränsat bästsäljarsortiment och att nätbokhandeln, oavsett hur lång »svansen« är, inte kan skapa samma fokus som en bokhandel gör för samtal om litteratur och fokus på en bredare och smalare utgivning, så är hon i bästa fall okunnig.

Nätbokhandeln är i dag en bra säljkanal för smal litteratur av olika slag men den kan inte ensam bära upp den utgivningen. Försvinner den fysiska bokhandeln kommer en viss sorts utgivning att få stryka på foten och vi kommer alla att få sämre valmöjligheter och bli lite dummare då vi mest kommer att matas med bästsäljare.

Det anstår inte en kulturminister i ett land som Sverige att vara okunnig om detta tillstånd.

Jag skriver detta väl medveten om att den fysiska bokhandeln i allmänhet just nu inte är särskilt bra på att vare sig hålla bredd eller lansera smalare litteratur. Det beror på flera saker. Bokhandeln har gått vilse i konkurrensen med framför allt nätbokhandeln och i rädslan för den digitala utgivningen. I en hård ekonomisk verklighet hamnar fokus allt mer ensidigt på pengar och alla chefsfunktioner tillsätts med ekonomer och med folk som kommer utifrån. På ledande poster finns i dag inga strateger, få personer med visioner och en dualistisk syn på bokens värde. Det vill säga någon som förstår både den litterära aspekten, hur man kommunicerar den och ser på boken som en vara.

Så lösningarna stavas minskad titelbredd, större fokus på bästsäljare och sakta skalas valmöjligheterna bort.

När förlagen allt tydligare bortser från bokhandeln som försäljningskanal leder det till att viktiga författarskap dör innan de hunnit få liv, att viktiga internationella böcker aldrig översätts och att viktiga samtal aldrig kommer igång.

Alternativet, att alla fokuserar på boken, mångfalden och idéernas betydelse för ett utvecklat samhälle föresvävar alltför få.

fredag 3 februari 2012

Superseniorerna - Den nya bokslukaråldern


En intressant artikel i tidningen Svensk Bokhandel, 2011-10-20, av Tove Leffler och Sara Djurberg

Pensionärerna blir äldre, piggare och rikare. I USA och England har förläggare och bokhandlare länge talat om hur man ska locka till sig denna attraktiva grupp. Men i Sverige är branschen ännu yrvaken.

Bodil Jönssons bok När horisonten flyttar sig – att bli gammal i en ny tid beskriver hon ett »kollektivt missförstånd«. Både samhället och dagens äldre försöker anpassa sig till en gammal bild av hur det är att vara gammal. Men att vara 75 år 2011 är inte alls samma sak som det var 1981. Både teknik och levnadsförhållanden har gjort att vi åldras senare, både mentalt och kroppsligt. Men samhället – och bokbranschen – lever på många sätt kvar i bilden av vad en åldring är: Hon har ont, ser illa, hör illa, glömmer och kan inte använda datorer eller mobil­telefoner.
– Vi har en annan bokläsarförmåga och ett annat läsintresse än tidigare äldre, säger Bodil Jönsson. Och vi kommer att leva och läsa länge.
Tidigare hade vi en ålderspyramid i Sverige. I daghar vi mer som ett åldershus, menar Bodil Jönsson. Med raka väggar och ett svagt lutande, nästan platt, tak.
– Dessutom är 75-åringen i dag ungefär som 65-åringen i förra generationen. Ålderdomen har inte bara förlängts utan börjar senare.
Det gör att denna bokälskande generation har tio år till att läsa och köpa böcker.
– Det finns alla skäl i världen att ta hänsyn till denna grupp, säger Bodil Jönsson.

På Bokmässan i London hade man förra året en programpunkt om hur förlag kan nå dem över 60 år. Arrangör var Booktrust, som står bakom Bookbite, ett läs- och skrivprojekt för människor över 60. Och i USA har man i flera år pratat om »baby-boomers literature«, alltså litteratur för den stora generationen född efter andra världskriget.

– De är den största demografiska gruppen och de köper mest böcker, säger Jim Milliot, redaktör på Publishers Weekly.
Omkring en tredjedel av alla böcker som köps i USA, inhandlas av »baby-­boomers«, eller »boomers«, som de kallas i folkmun. Enligt Jim Milliot, som själv tillhör generationen, har den amerikanska bokbranschen, precis som resten av detaljhandeln, insett att det här är en lukrativ målgrupp.
– De har riktat in sig på den här gruppen. Jag tror aldrig vi har haft så många böcker om pensionering förr, till exempel, säger Jim Milliot.

Den tydligaste trenden är böcker om hälsa och välmående.
– Det finns högar av böcker om »hur du får evigt liv« och »hur du håller dig ung«.

Även böcker om hur du som 65-åring ska ta hand om dina föräldrar när de får alzheimer som 85-åringar, har börjat dyka upp i hyllorna. Det är också de amerikanska 55-65- åringarna som tagit till sig e-böckerna snabbast.
– Det kanske inte låter så mycket men fem procent av deras bokköp är e-böcker, säger Jim Milliot. Det är den största andelen om man tittar på åldersgrupp.

När det kommer till skönlitteratur tror Jim Milliot inte att dessa nya åldringar skiljer sig från andra åldersgrupper. Även om det finns en del böcker med äldre hjältinnor, särskilt inom »romance-genren«. Titlar med en äldre kvinna som hittar kärlek och lust har ökat de senaste åren.

Thursdays in the Park av Hilary Boyd kom ut på Quercus i augusti och handlar om 60-åriga Jeanie som lämnas av den man hon varit gift med i 30 år. En torsdag tar hon sitt barnbarn till lekplatsen och möter där Ray, också ute med sitt barnbarn. Tycke uppstår. Boken klättrar nu på Amazons topplista.

Ulrika Jonssons The Importance of Being Myrtle, om en nybliven änka efter nästan 40 års olyckligt äktenskap, släpptes av Penguin i september. I Storbritannien pratas det om att Anna Wintour har en roman om en grupp damer i övre 50-årsåldern på gång.
– Det här är en välbärgad grupp, säger Jim Milliot. Vi märker även att fler och fler tv-annonser vänder sig till dem över 50 år.

Anders Parment forskar om olika generationers konsumtionsmönster och har skrivit en bok om 55-plussarna, som kom ut 2008. Han säger att gruppen borde vara »en marknadsförares dröm«. En studie av 350 personer i åldersgruppen visade att de är mer kunniga, internationaliserade, kvalitetsinriktade och intresserade av »upplevelser och känslor« i det de köper, än tidigare generationer. Men i Sverige verkar det finnas en beröringsskräck.
–Inget svenskt företag vill profilera sig mot 55+ och uppfattas som ett mossigt varumärke, såsom de gör i till exempel Tyskland, säger Anders Parment.

Hans egen bok möttes av kompakt ointresse och sålde betydligt mindre än hans bok om 80-talistgenerationen.
– Jag har haft 200 föreläsningar om generation Y, men bara en om 55+. Inga företag bokade in sig.

Anders Parment tror ändå att det lönar sig att rikta sig till den här gruppen:
– Om man gör det smart genom att adressera till musik, böcker och varumärken som de kopplar till sin ungdom, saker de är nostalgiska kring, snarare än ålder.

Tidningsdrottningen Amelia Adamo lyckades fånga in 55-plussarna, utan att få dem att känna sig mossiga, i skapandet av begreppet mappies (mature affluent pioneering people) och tidningen M Magasin 2006. Majoriteten läsare är mellan 55 och 65, även om den lanseras som 50+.

Att den svenska bokbranschen inte vänder sig direkt till den här köpstarka gruppen förklarar Amelia Adamo med åldersdiskriminering.
– I Sverige tycker vi inte om äldre. Vi är oroliga för att tappa dem som är yngre om vi säger att det här är bra för dig som är över 55, 60. I USA, som är en så stor marknad, kan man gå in och nischa sig mycket mer. Det tror jag inte man törs här i Sverige.

Medan en hel del faktaböcker uttalat riktar sig till äldre – till exempel aktuella Glöm inte minnet – du minns mer än du tror, från Brombergs – aktar sig förlagen för att nischa skönlitteraturen mot äldre, tror Amelia Adamo.
– Förutom Rabén & Sjögren som precis gjort en nostalgibarnbok.

Man bör heller inte vara övertydlig, säger hon:
– Jag tror man kan identifiera böckerna som är till oss. Det kan stå att det handlar om en 60-årig kvinna som blickar tillbaka, inte: för dig som är 60.

Däremot kunde förlagen tänka till mer i sin marknadsföring. Piratförlaget hör till dem som anstränger sig för att nå målgruppen, medan de flesta förlag är ganska passiva, anser Amelia Adamo.
– Som utgivare av tidningen M kan jag se att förlagen varken väljer var de lägger sina bokannonser eller utformar annonserna så att jag förstår att det här handlar om min åldersgrupp. De skulle kunna vara mycket tydligare.

En bok som lyckats väl i att locka rätt läsare är, enligt Amelia Adamo, Elsie Johanssons Sin ensamma kropp från Albert Bonniers förlag.
– Den är i en klass för sig. Det är en äldre kvinna med ett läppstift på omslaget, och man vet vad hon skriver om: att över en viss ålder ska man inte få drömma om en karl. Den lanserades direkt till oss.

Att rätt tilltal är avgörande fick Amelia Adamo erfara när hon tillsammans med journalistkollegorna Susanne Hobohm och Monica Gunne skrev boken Sex, systerskap och några män senare, utgiven av Natur & Kultur. En bok som var tänkt som en »Sex and the City« för 50+, om några attraktiva, framgångsrika singlar i storstaden. Men den blev inte den försäljningssuccé man hoppats på.
– Ordet sex blev för stort på omslaget. Den här åldersgruppen går inte ut och köper en bok där »sex« syns så tydligt, det tycker man är pinsamt. Jag försökte sälja den till vår målgrupp i M, men det gick inte.

Möjligtvis är det åldersdiskrimineringen i Sverige som gör att dagens äldre inte vill bli gamla. Eller så handlar det om det som Bodil Jönsson är inne på: de känner inte igen sig i bilden av en gammal.
– Förlag och bokhandlare tillhör dem som har mest att vinna på att upptäcka oss, säger Bodil Jönsson. Vi har mest pengar. Reklamen borde rikta sig till oss mer.

De som är över 55 år är en krävande generation. De har gjort uppror förut, fortsätter Bodil Jönsson, de tänker inte låta sig hunsas med.
– Vi var först med att vara tonåringar, vi kan vara först igen. Men det är klart att vi behöver förebilder. Där kan litteraturen verkligen fylla ett syfte.

onsdag 25 januari 2012

De stora kedjornas tid är förbi?

Foto: Kenneth Fahlberg SN24
I en artikel i DN 2012-01-21, skriver Charlotta Lindell, under rubriken "Londons oberoende boklådor vinnare i skakig bransch": I Storbritannien går det bra för de mindre boklådorna som erbjuder personlig service och skarpare utbud.

Hon besökte bl a Lutyens & Rubinstein Bookshop i det pittoreska området Notting Hill, (vem kommer inte ihåg filmen Notting Hill med Julia Roberts och Hugh Grant?).

Även jag har varit hos Lutyens & Rubinstein på studiebesök, men även på många andra boklådor både små och stora. Man blir djupt imponerad av t ex Waterstones flaggskepp vid Picadilly Circus. Bästa affärsläge med ett utbud som är enormt. Blankpolerade golv, vansinnigt tjusig inredning, välsorterade och med mängder av personal. Hur många våningar som helst.

Men man blir också imponerad av Lutyens & Rubinstein och många andra mindre boklådor, lite mer slitna och kanske inte den trendigaste inredningen.

I Storbritannien går dom stora kedjorna uselt. Waterstones är på konkursens rand, Borders och Dillons har gått i konkurs.

Så finns det många mindre bokhandlare, som Lutyens & Rubinstein Bookshop, John Sandoe Books, Daunt Books, Books for Cooks och många andra, som är lönsamma. Dessa butiker kan man jämföra med de boklådor vi hade i Sverige på 60-70 talen. Slitna trägolv som skulle behöva en slipning och lite olja, hyllor som man draperat med solblekt plyschtyg, skyltfönster som skulle få en inredningsdesigner att få hjärtstillestång. Boksortimentet inklämt som på biblioteket och inte en häftapparat eller mjukdjur inom synhåll. Soffor som hämtade från en film från 1800-talet.

Många av dessa boklådor är nischade. Books för Cooks har t ex bara kokböcker. Books for Cooks har stängt för allmänheten på måndagar, men öppet för Londons kockar. T ex Jamie Oliver är en trogen besökare med sina lärjungar. Vilket bra sätt att bygga nätverk på. Kockarna får låna hela bokhandeln med det lilla kök man har i butiken, (bara man städar efter sig...) för att testa nya smaker med de mängder kokböcker som finns i hyllorna. Övriga dagar kan man köpa kaffe och kaka och kanske en soppa till lunch i det lilla köket. Nu får man tänka på att det i London bor 35 miljoner människor inom pendlingsavstånd...

Vill bokköpare inte längre ha dessa strömlinjeformade opersonliga butiker som de stora kedjorna bygger? Ska det vara lite hemkänsla, (dvs lite damm i vrårna), och lite slitet, men med personlighet? Är det där nyckeln finns för bokhandels framtid?

Det som de framgångsrika boklådorna i London har gemensamt är att man sticker ut, vågar vara personliga, vågar ta ställning, vågar satsa på ett sortiment som är lite personligt (dvs ta plats i en egen nisch). Man har kunnig och serviceinriktad personal och dessutom författarmöten i mängd.

Efter ett otal studieresor, framtidsseminarier och funderande har jag kommit fram till att en bokhandel, enligt min mening, för att överleva måste arbeta mer med att skapa miljöer som inspirerar och stimulerar nyfikenheten. Den måste bli ett nav där möten mellan läsare men även mellan författare och läsare kan ske - i en kommersiell miljö. Den nya bokhandeln ska ha aktiviteter av många olika slag, skrivartävlingar, skrivarkurser, författarkvällar, signeringar och särskilda evenemang för olika kundgrupper. Varför inte träffas i bokhandeln för att uppleva en teaterföreställning eller en konsert? Eller för att lyssna på ett föredrag om sommarens mest populära resmål? Eller en skolklass får ”äga” bokhandeln ett par timmar innan öppning på morgonen?

Dessa möjligheter ska vi ta vara på och utveckla.

Läs artikeln i DN, klicka här.


Lennart Bergström
Bokhandlarn